sannaengstrom

Alla inlägg den 16 april 2014

Av sanna engström - 16 april 2014 14:01

Tänkte försöka spalta upp lite av mina mantran som jag har, som har hjälpt mig enormt mycket när det kommer till att ta tag i träningen och kosten. 



  • Känn aldrig efter före. ( bättre och bara gå ut och gå på en gång, och sen känna efter ;P)

  • ladda ner appen SRPLAY och lyssna på tex radiospykologen i p1/dokumentärer/roll on/sommar i p1/vinter i p1/ söndagar med stina wolter / humorhimlen mm, eller bara lyssna på poddar. 

  • om du är i startfasen med löpning: spring 1 lyktstolpe - gå 2. när du fått upp flåset, vänd på det. spring 2 gå en. sen kan du hitta olika delmål, jag hade som grej att lyssna på sommar i p1. jag gick när dom pratade men sprang under tiden låtarna spelades. vilket var jävligt roligt för jag visste aldrig när låtarna skulle komma :P  i början sprang jag bara när refrängen kom, och gick i versen. sen sprang jag versen och gick i refrängen, sen sprang jag hela låtarna och till sist sprang jag när dom pratade och gick när låtarna kom, allt för att ha variation.

  • Om du bestämt dig för att löpa , välj ut en runda i huvudet INNAN och börja aldrig GÅ. du kan springa så sakta så att en pensionär med rullator lätt kan gå förbi dig - skitsamma - men stanna inte i löpsteget, utan bit ihop och håll ut. 

  • ha inte för höga förväntningar. nöj dig hellre med mindre distans i början än att ta ut dig totalt och bli nedstämd. 

 

  • Om du fixar att jogga uppför en backe - så fixar du lätt att jogga där det är plant. jag brukar börja en löptur som är 2 km rakt uppåt ,för då vet jag att när jag är klar med den så är det minst 3-4 km nerför :P 

 

  • STRUNTA I VÄDRET DIN IDIOT. vem fan bryr sig om det regnar? du ska ändå duscha sen. seriöst, detta är den sämsta jävla ursäkten folk drar sig med. suck. ut med dig. 

 

  • Ja, det kanske går nåt bra på tv, ja du kanske är lite trött, ja du kanske har haft mycket på jobbet - men du kommer må så mycket bättre efteråt om du lägger 4 % av din dag ( 1h) på träning. eller en kvart. bara du gör det. 

 

  • det finns ingenting som är så gott som att vakna, och redan ha lagt fram träningskläderna, hoppa i dom, starta runkeeper , gå /spring en runda . komma hem, duscha, koka kaffe och äta en frukost och vara klar med dagens träning innan grannen ens hunnit vakna :) 

 

  • JÄMFÖR DIG INTE MED NÅGON ANNAN ÄN DEN DU VAR IGÅR. gud nåde dig vad jobbig din träning kommer bli om du ska jämföra dig med andras prestationer. SLÄPP DET PÅ EN GÅNG. det enda du ska göra med andra, är att bl inspirerad av det dom har lyckats med. inte nedslås. jag minns ett pass där min pt tog med mig på crossfit i parken, uppvärming var 70 armhävningar. jag fixade en. på knäna. och valde att börja gråta av glädje, för JAG hade inte fixat en enda innan. istället för att bli ledsen att jag inte klarade 70 som alla andra, så valde jag att utgå ifrån mig - och det är det som har gjort att jag har utvecklats ist för att bli bitter :P 

 

  • på löpband: lägg alltid en tidning framför distans/tid. det har hjälpt mig enormt. på friskis verkar dom inte ha råd med att sätta upp tv-apparater dessvärre så ibland fastnar man i blicken på någon som ser ut som att den får orgasm och man börjar skratta lätt för sig själv, men roligare med sånt att bara glo på den där distansen som aldrig verkar flytta sig :P  

 

  • När du känner att du är trött. fråga om du verkligen inte orkar mer eller om det egentligen handlar om att du är UTTRÅKAD? jag säger alltid till mig själv : bara två låtar till, sen får jag ta en klunk vatten. när det gått två låtar och jag fått vatten så kanske jag sänker hastigheten en aning i en halv minut så jag får tillbaka energi men jag slutar inte springa, sen säger jag 3 låtar till, sen får jag kika bakom tidningen. om den då visar 3,3 km  så tänker jag att jag ska springa till 4. men lägger tillbaka tidinigen och springer kanske 4 låtar till, när jag kikar nästa gång så kanske jag redan är på 5,2 km. att bli överraskad är så roligt :) :)

 

  • kosten: ska du äta det som är gott i stunden men dåligt i längden, eller det som är mindre roligt i stunden men bra för dig i längden? ditt val. 

 

  • att äta bra behöver inte betyda ett salladsblad och vatten. det finns så mycket god mat därute om du bara vågar prova dig fram. det ska vara roligt att gå ner. och det ska vara gott. 

 

  • det är inte ica MAXIs / din sambo / jobbet  eller samhällets fel att du fick i dig något du ångrar. ( såvida du inte är fånge hos fritzl som tvångsmatar dig ) men gud nåde dig om du skyller på att barnens lördagsgodis bara låg där...... so what? om du äter det, så har DU valt att äta det, och det är ingen fara. men börja inte skylla ifrån dig.  om du äter en bulle , njut. om du sen trycker ner dig själv med femton bullar till - ja, då kanske du ska fråga dig själv om du verkligen ska ta den där första bullen? :) 

 

  • VA SNÄLL EMOT DIG SJÄLV. låt aldrig en dålig dag bli en dålig vecka. du kan alltid somna som en förlorare men bara du vaknar som en vinnare. 

 

  • ha roligt, tro på dig själv, små små steg och balans. du är inte en dålig människa bara för att du har en dålig dag. du är alltid en bra människa för du försöker. va rädd om dig själv och inse att det tagit dig flera år att bli den du blev, så ha tålamod med att det kommer ta tid att gå ner, men jävlar vad det kommer vara värt det. tiden rinner förbi oavsett , så fyll den med meningsfulla beslut och händelser . 

 

 

Puss och kram till er alla. 

 

           

ANNONS
Av sanna engström - 16 april 2014 13:32

jag är så galet stolt över mig själv och det liv jag börjat leva. 

Jag är så glad som har en helt annan inställning nu än då. 

att jag slängde den där offerkoftan som kliade så förbannat och istället tog på mig ett leende av guld och började tro på mig själv istället. 


jävlar vad det hjälpte mycket. 


jag skäms lite när jag tänker på hur jag var förut. 

det var nämligen SÅ SYND OM MIG. 

ingen förstod mig. 

ingen kunde nå mig. 

jag var bara fet och ful. 

punkt. 

jag var inte rolig, enastående, fin, vänlig, fantastisk, bra person, fin vän , partner eller människa. 

nej, jag VA mina bristningar, jag VA min övervikt och jag hette inte Sanna, 

jag hette FETMA. 


jag hade ingen framtidstro, jag bara åt och va ledsen. 

blev ledsen för att jag åt. 

och åt lite till för jag var ju ändå så fet så vem fan brydde sig. 



jag kunde lätt gnälla över saker, 

det var alltid något som var fel. 

jag var alltid för varm,svettig, trött, gnällig, sovit dåligt 

( för att jag sovit mkt under dagen eller bara glott på tv konstanst i 10 h ) 


jag suckade frustade och hatade mig själv, 

och gud nåde den som frågade om jag ville ha hjälp med vikten. 


VA? DUGER INTE JAG SOM JAG ÄR? 

ÄLSKAR NI MIG BARA OM JAG BLIR SMAL???? ERA SKITHÖGAR. 


tänkte jag då. 

nu har jag förstått att dom var modiga som fan att ens våga säga något, 

för som kraftigt överviktig är du känsligare än känsligast och vinner lätt pris i mest kränkt/kategorin :P


dom ville ju bara sluta se mig må dåligt, 

dom ville ju bara att jag skulle må bättre. 


jag förstår det nu. 

då var jag blind med ögonbindel och en cheeseburgare i handen och ville mest ha sympati, men fan tog den som la sig i. 




Att numera leva i en balans, där det inte är för mycket eller för lite av något, 

är så galet sköj. 

det är ju roligt att leva nu, det är roligt att träna, det är roligt att äta bra mat, 

det är även roligt att dricka alkohol för jag dricker på ett annat sätt. 

när jag pluggade i vara så kunde jag dricka tor fre lör å även sön, 

va ständigt trött, bakis eller bara irriterad, 

nu om jag dricker, så har jag planerat in träning innan och efter, 

låter aldrig gårdagen styra morgondagen. 


jag kan äta göttigheter också, och mår inte dåligt av det heller. 

det är ju det som är den stora förändringen. 


jag unnar mig med måtta, och jag är snäll emot mig själv och trycker inte ner mig själv om jag haft en dålig dag. 

då har dagen varit dålig. punkt. 

det betyder inte att nästa dag ska bli en upprepning. 

vi har alla våra val. 


tidigare kunde jag gräma mig hur mkt som helst om jag sovit dåligt, jag kunde analysera sönder sånt, 

gud vad roligt det måste ha varit för folk att lyssna på det, 

så otroligt inspirerande, suck. 


nu om jag sover dåligt,så går jag ut och går det första jag gör. 

tar en dusch, äter en god långsam frukost och tackar mig själv som ändå orkat med att prestera ändå. 


jag njuter av mina vilodagar och jag njuter av mina träningstillfällen. 

och jag njuter av allt däremellan. 


att lätt som en plätt ( njaaaeee, men ändå ) kunna springa milen , är helt sjukt. 

jag kan skratta lite när jag blir frustrerad över tiden, 

för det visar bara hur långt jag kommit. 

och jag får påminna mig själv att inte bli deppig för att jag inte slog rekord, utan istället ge mig själv en klapp på axeln för att jag är grym som fan som faktiskt springer milen utan att stanna, hallå eller. 




det som jag finner mest styrka och stolthet i, 

är att jag har blivit mer trygg i mig själv. 

jag tror på den jag är och jag tror på det jag gör. 

jag ser folk i ögonen och jag vågar vara mig själv fullt ut. 


det har aldrig handlat om att bli en size zero och snygg till beachen, 

det har bara handlat om att hitta ett sätt som sätter guldkant i vardagen och i livet. 

att ha en kropp som håller, 

och inte ha en kropp som gör ont. 



jag är så himla glad som inte gett upp, 

nu när jag ser tillbaka på hur jag levde förut, så kan jag knappt fatta att jag orkade. 

kan inte ens förstå att det var jag. 


helt sjukt. 



men som sagt, jag tackar den där tjejen som vågade börja tro på förändring. 

som slängde allevo och shakes i soporna, som slängde bort alla bortförklaringar och som slängde bort den dåliga attityden och som slängde alla bantningstips och tidningar med SÅHÄR GÅR DU NER 10 KG PÅ EN KVART. 


jag började se i små skalor, steg för steg. ett steg i taget. 

jag började i juli 2013. 

jag är klar när jag är död. 

det är det bästa slutdatumet som finns. 

ingen stress här inte :) 


       


   

ANNONS

Presentation


välkomna hit. här händer allt och ingenting :)

Omröstning

Har vi träffats i verkligheten?
 ja
 nej

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok, välkommen.

Följ bloggen

Följ sannaengstrom med Blogkeen
Följ sannaengstrom med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se